Yhdistyksen toiminnan painopisteet

Lauritsalan asukasyhdistys ry on perustettu v. 1993, rekisteröity alkujaan v. 1995 nimellä Lapvesi-Hartikkala Asukasyhdistys ry, ja toimi v. 2005-2013 alkuun asti nimellä Lauritsalan alueen asukasyhdistys ry.  Se on poliittisesti sitoutumaton yhdistys, jonka tarkoituksena on yhdessä alueensa asukkaiden kanssa valvoa yleisiä hyvinvointiin ja turvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja edistää asumisviihtyvyyttä.

Lauritsalan liikekeskuksen ohella tärkeitä kohteita ovat Saimaan kanava-alueen, Lauritsalan kartanon alueen sekä uuden itäisen rantaraitin toimintojen kehittäminen. Toimintaa ohjaavat Lauritsalan liikekeskuksen kehittämissuunnitelma, Itäinen osayleiskaava 2030 Lauritsalan aluetta koskevine päivityksineen sekä 2022 asuinalueen asemakaavat ja suunnitelmat.

Asukasyhdistys on tänä päivänä vireä ja uudistuva toimija, jonka painopisteinä v. 2022-23 ovat yhdistyksen perustoiminnan selkiyttäminen (hallitustyö ja jäsenhankinta) sekä tiedottamisen ja palvelujen kehittäminen vastaamaan asukkaiden tarpeita turvallisuusnäkökohdat huomioiden. Asukasyhdistys tekee tiivistä yhteistyötä alueen muiden toimijoiden kanssa.

Vaikuttamistoiminta

Tiedottamista edistetään mm. päivittämällä kotisivut, käyttämällä aktiivisesti sosiaalista mediaa (facebook), lisäämällä marketin tiedotusnäytön käyttöä ja suunnitteilla on myös uutiskirjeiden julkaiseminen muutaman kerran vuodessa.

Ympäristön turvallisuus- ja viihtyisyystekijöihin tullaan kiinnittämään huomiota: Kartoitetaan mm. pommisuojat, vesipisteet, ilmanlaatu, melu ja  riskitekijät. Lisäksi ideoidaan turvallisuuteen, palveluihin, virkistykseen, liikkumiseen ja esteettömyyteen liittyviä asioita. Ja kehittämisideoita koskien Lauritsalan koirapuistoa (Tassurinnettä), PumpTrack-pyöräilyrataa ja frisbeegolf-rataa otetaan jatkuvasti vastaan.

Yhteisöllisyyttä tuetaan ottamalla mukaan lapset ja nuoret, jotka voisivat koulun oppitunneilla erilaisten projektien kautta osallistua alueen kehittämiseen. Kannustimena työ palkittaisiin esim. rahastipendein tai tunnustuspalkinnoin.

Kehitämme alueen toimintoja yhdessä asukkaiden kanssa. Ota rohkeasti yhteyttä ja kerro toiveistasi ja tarpeistasi koskien asumista Lauritsalan alueella!

Palvelut ja toiminta asukkaille

Asukasyhdistys toimii alueella: Furulund, Hakali, Hartikkala, Hovinpelto, Kartanonpelto, Lapvesi ja Luukkaa.

Kylätalkkari
Lauritsalan asukasyhdistyksen kylätalkkaripalvelu on kesäkuun 2023 alusta alkaen päättynyt. Kiitos kaikille kylätalkkarimme palveluja käyttäneille!

Lähimmäispalvelu
Onko perheessänne omaishoitotilanne? Asukasyhdistyksemme tarjoaa yhdessä paikallisen omaishoitoyhdistyksen kanssa lähimmäispalvelua omaishoitoperheille, joissa on ikääntyneitä,  65 vuotta täyttäneitä tukea ja virkistystä kaipaavia perheenjäseniä. Tarjolla on keskustelu- ja kuunteluapua sekä omaishoitajien vertaistukiryhmätapaamisia.
Yhteydenotot: Etelä-Karjalan Omaishoitajat ry, omaistoiminnan ohjaaja Erja Koskimäki, p. 040 842 4440.

Koirapuisto Tassurinne
Kiinnostavatko koirakaverit? Koirapuisto Tassurinne  on asukasyhdistyksen talkootyöllä v. 2010 luoma koirapuisto Lauritsalassa ja sijaitsee Puuportintiellä Hyötiöntien varrella Luukkaansalmen sillan tuntumassa reilun kilometrin päässä Lauritsalan keskustasta. Perille pääsee autolla ja siellä on parkkitilaa. Koirapuistossa koirat pääsevät liikkumaan vapaina ja leikkimään toisten koirien kanssa. Myös koirien ulkoiluttajat pääsevät tutustumaan toisiinsa ja vaihtamaan ajatuksia. Jätehuollosta vastaa Lappeenrannan kaupunki, mutta itse koirapuistoaluetta hoitavat kaikki käyttäjät yhdessä. Lisäksi paikkoja siistitään tarpeen mukaan järjestämällä yhteisiä siivoustalkoita.

Kunnossapitoon liittyvät yhteydenotot, kehittämisehdotukset ja muu palaute:

Pump Track -rata
Tiesitkö, että Lauritsalasta löytyy kaikille avoin ja maksuton Pump Track -pyöräilyrata? Rata sopii kaiken ikäisille ja se on loistava paikka parantaa tasapainoa sekä viettää aikaa ja harrastaa vaikkapa koko perhe yhdessä. Pyöräilyrata on Lauritsalan urheilukeskuksen läheisyydessä Asemakadun ja Kuntokadun risteyksessä. (53300 Lappeenranta)

Frisbeegolf-rata
Kiinnostaako frisbeegolf? Lauritsalassa on kaikille avoin ja maksuton frisbeegolf-rata, joka toki ensisijaisesti tarkoitettu Lauritsalan alueen asukkaille, mutta tervetuloa tutustumaan kauempaakin!

Frisbeegolfrata sijaitsee Lauritsalan urheilukeskuksen ja uimahallin vieressä ja se helpohkona ratana sopii myös vasta-alkajille eli vaikkapa koko perheen yhteiseksi harrastukseksi. Tervetuloa kokeilemaan 7-väyläistä rataa mukavassa maastossa!

Frisbeegolfrata on Lauritsalan asukasyhdistyksen v. 2015 perustama ja sitä on kunnostettu vuonna 2021. Paraikaa kartoitetaan lisäkunnostustarpeita ja vinkkejä kehitysideoista otetaan vastaan.
Kehittämisehdotukset ja muu palaute:

Talkootyöt
Onko sinulla aikaa ja mahdollisuutta osallistua erilaisiin talkoisiin, joita silloin tällöin asukasyhdistyksenä järjestämme? Mikäli kiinnostuit, jätä yhteystietosi meille niin otamme tarvittaessa yhteyttä. Huom. Viestisi ei sido eikä velvoita mihinkään vaan talkootöistä sovitaan aina erikseen.
Yhteydenotot:

Hallitus v.2024
Jäsenet: Riitta Heiska, Kimmo Kilpiä (pj.), Lea Kuisma-Hirvonen, Kaisa Puroharju-Lehtinen ja Sikketiina Rönty.
Varajäsenet: Veijo Hirvonen, Ulla Koskenranta ja Marja Strid.
Toiminnantarkastaja: Olli Kuivalainen
Varatoiminnantarkastaja: Ilkka Kuivalainen